Wat is een schorsing?

schorsing

Van de vele componenten in een auto is de ophanging een van de meest cruciale. Het helpt het voertuig soepel te rijden en biedt extra comfort voor de bestuurder. Het veersysteem beperkt ook de hoeveelheid energie die wordt overgedragen tussen de banden en de weg. Het is belangrijk om de auto in goede staat te houden om zijn soepelheid te behouden. Als de ophanging versleten lijkt te zijn, is het het beste om reparaties uit te voeren.

Een suspensie is een heterogeen mengsel van twee of meer ongelijksoortige stoffen. Het kan bijvoorbeeld bestaan uit stofdeeltjes in de lucht, of waterdruppeltjes in een modderpoel.

Een suspensie wordt meestal geclassificeerd op basis van het dispersiemedium, dat een vloeistof, gas of een vast deeltje kan zijn. Het wordt ook geclassificeerd op basis van de grootte van de deeltjes die het bevat. De grootte van de samenstellende deeltjes van een suspensie is ongeveer een micrometer. De grootte van de verspreide deeltjes is echter ongeveer 1000 keer groter. Deze deeltjes gaan niet door een filter en zullen uiteindelijk bezinken.

De deeltjes waaruit een suspensie bestaat, zijn groot genoeg om licht te verstrooien. Dit komt omdat ze in bulk worden gesuspendeerd en niet oplossen in oplosmiddelen. Dit is het beste voorbeeld van het Tyndall-effect, dat verwijst naar het fenomeen dat licht door deeltjes gaat die te groot zijn om in een enkele straal te passen. Wanneer een lichtstraal door de suspensie gaat, blijven de kleinere, zichtbare deeltjes in de suspensie, terwijl de grotere, verspreide deeltjes neerslaan.

Een suspensie is ook een goed voorbeeld van een laboratoriumtestmengsel. Vaak worden suspensies gevormd door een vloeistof te combineren met een deeltje. Dit kan in de vorm van olie en water zijn, of het kan in de vorm zijn van twee met elkaar vermengde vloeistoffen. Met behulp van high-shear mixing-technologie hebben wetenschappers nieuwe en innovatieve suspensies kunnen ontwikkelen.

De kleinste van deze deeltjes zijn waarschijnlijk de kleinste. Ze zijn in de orde van grootte van micrometers in diameter, en de grootste deeltjes zijn nog iets groter. Dit komt omdat de grootte van de suspensiedeeltjes ongeveer honderd keer zo groot is als de oplossing waarin ze gesuspendeerd zijn. De deeltjes zijn ook de minst efficiënte van alle componenten van de suspensie. Gelukkig kunnen ze met fysische middelen van elkaar worden gescheiden of, in het geval van een vloeibare suspensie, worden uitgefilterd met een filtreerpapier.

Hoewel de meesten van ons misschien niet zo bekend zijn met de componenten die in de ophanging van een auto gaan, zijn er verschillende dingen die u erover moet weten. Om te beginnen is er de schokdemper, die wordt gebruikt om stuiteren te dempen en de veiligheid te vergroten. Het belangrijkste doel is om de impact van hobbels en kuilen op de wielen en ophanging van de auto te verminderen.

Het stuursysteem van het voertuig werkt ook samen met de ophanging om de auto te helpen draaien. Het stuursysteem gebruikt een spiebaan om te voorkomen dat de torsiestang gaat draaien terwijl de hefboomarm beweegt. De kogelgewrichten op de assen van een voertuig zijn ook een vorm van ophanging en absorberen de schok die wordt gegenereerd door op- en neerwaartse bewegingen. De kogelgewrichten kunnen kraken als het voertuig wordt gedraaid, wat erop kan wijzen dat het tijd is om ze te vervangen.

Previous post Hoe u Inlight-buitenverlichting kiest en installeert
Next post Een tafellamp kiezen in de buurt van je bed